::LabeLS::

Sunday, February 19, 2012

:: CinTa YaNG TeRpiLih :: by Sri Diah



Tengok nama penulis saja orang dah tahu betapa gahnya beliau bukan? Tapi entah sebab apa bagi aku cerita ni biasa-biasa sahaja. boleh tahan. permulaan cerita agak membosankan nak-nak lagi si Warda tu jenis kepala angin, pentingkan diri sendiri dan tak nak langsung dengar nasihat-pendapat orang lain mahupun Zahim sendiri.
Suka hati mak bapak je nak main tuduh tuduh manusia lain tak ada sebab, bila dah tahu kebenaran kan dah termalu sendiri... kadang kadang aku rasa memang elok sangat bila dia kena dengan Abang Ashaari baru dia tahu langit itu sememangnya tinggi... Abang Ashaari digambarkan seorang yang psiko pada mulanya.


Sri Diah adalah satu nama besar dan dunia penulisan, jadi sudah tentu dia dapat menulis dengan baik (sampai aku nak review pon takut gila ni, kang tak memasal kena saman). Apa yang bagus di dalam novel ini beliau banyak menerapkan unsur-unsur agama, diletakkan setiap hadis, terjemah dan sunnah. Namun, cerita boleh tahan sahaja. Aku kurang berminat pada jalan ceritanya. Cuma aku suka bila dah sampai pertengahan cerita dimana Warda menerima Zahim.


Aku bagi 2 1/2 bintang dengan 53 peratus.


-----------------------------------------------------------
sinopsis::


WARDA~ Cinta adalah lautan masalah. aku lemas. tidak bolehkah cinta itu manis sepanjang masa? apabila Zahim kemalangan, rupa-rupanya di sebelahnya ada perempuan lain! malam ini bukan malam jahanam. aku berkelana untuk membuang badi cinta. aku tidak mahu mengusung sengsara selamanya. semoga ALLAH lapangkan dadaku untuk menerima musibah ini dengan redha dan semoga aku akan menjadi wanita yang lebih baik daripada semalam.


ZAHIM~ Tak mungkin aku akan meraih cintanya lagi. aku ada maruah. dia pun ada maruah. manusia berbuat silap, ALLAH maafkan. namun kesilapan manusia sesama manusia, memang payah untuk saling memaafkan.


Bukan putus, tapi aku mohon tangguhkan nikah. keputusan itu dibuat di atas katil hospital sahaja. siapa boleh percaya? emak menentang. bapa juga tidak setuju. kemudian aku bayangkan, kalau tak jadi bersanding atau kalau dia lari tinggalkan pelamin...


Adakah dia.... CINTA YANG TERPILIH?

2 00 MaNusIa GoJes MeNgKomEn:

Liza Aryanna Izaara said...

best ka ceritanya ni?

Unknown said...

Hanna Liza - Bagi saya tidak best. hahahaha. tu ai dah buat review tu kan? :)

::MeReKA yANg MenGikuTi::