::LabeLS::

Wednesday, August 11, 2010

:: 5 TahUn 5 BulAn:: by Hlovate

Bagi aku novel ni bolehlah dikategorikan dalam bes jugak... cerita dia memang klaka... tapi sayang klaka tu sentiasa diulang-ulang sampai akhirnya dah bosan dengan lawak yang sama... tp citer dia masih lagi best! aku suka penceritaan dia yang membuatkan aku rasa geram gilos kat Johanna dan Afiq tu sebab suka sungguh main tarik-tarik tali, masing-masing tak nak ngaku diri dah dilamun cinta. Hurmm kalau dah suka gitau aja, nanti disambar orang lain apa cerita?? Dan aku rasa citer ni sebernarnya dicampur adukkan dengan pengalaman penulis yang belajar di luar negara... sebab penceritaan dia memang lengkap dan dia tahu segala-galanya... meluas betul pengetahuan dia...tahniah!! apapun aku suka pencintaan Johanna dan Afiq dan aku paling suka attitude Yaya! Bes giler lau ada kawan cenggitu.... 


Aku bagi 84% dengan 3 bintang bersamaan ranking bes...thumbs up!! hik3... aku nak try baca novel2 yang lain pulak dari penulis ni.




---------------------------------------------------------------------------------


sinopsis::  Menjadi orang gaji di rumah Encik Latfy sebenarnya tidak sesusah mana kalau tidak kerana Along Serbia yang sarkastik tu... 
Ini bukan asam pedas ni. Dah macam masam-kelat-pedas aje.
Masin sangat la ni. Lain kali nak letak garam banyak mana timbanglah dulu.
Nak bagi kita orang kena diabetes ke Cik Ana oi...?
Bancuh Along kopi. Kurang gula. Tapi campur sikit honey. 
Namun inilah permulaannya dia belajar menajdi seorang Ana... dan dari sini jugalah Ana semakin dewasa dalam setiap episod kehidupannya.... 

Kata Ana: Saya bukan orang yang dicari, Along. Ana yang Along kenal bukan Jo yang sepatutnya Along kenal. 

Kata hati Along: Tanpa diduga dia mengenali seorang Jo di dalam Ana. 

Siapa Ana? Dan siapa pula Jo di dalam hidup Along? 
Sepertimana dia cekap sebangai orang gaji begitulah dia 'cekap' mengendalikan dirinya sebagai pelajar di Universiti of Aberdeen. Namun apabila datang bab 'hati' ada yang tidak kena dengannya sejak mula. Hatinya pernah berperi:boys're stupid. Some men too. 
Hlovate mengungkap roman-komedi ini dalam bahasa basah serta jenaka yang selamba. Pelajar luar negara ini mengadun 5 Tahun 5 Bulan secukup rasa; enak di mulut; berkhasiat di minda; penawar di hati...mengisi nurani












2 00 MaNusIa GoJes MeNgKomEn:

Unknown said...

eiza,
me a big fan of this gurl...I read her novel since 2004.For me she wrote a 'life story'...Sometimes I feel like I one of the caracter...ngeh3x. I heart "Aa+Bb" She start writing from blog and I read all her novel from her blog (but forgot the blog name...my bad)...happy reading

Unknown said...

eby::
yerk...?
kita rasa hasil penulisan dia ok... tp xdelah smpai menjadi big fan dia...hihihi....
but everyone got a different interets...to me i like her writing stail...she knows everything...superb!
ya happy reading tu

::MeReKA yANg MenGikuTi::